+36 30 737-4734 info@33hetjolet.hu
Oldal kiválasztása

Az omega-3 és 6 zsírsav egyensúlya az egészség záloga

0 hozzászólás

omega-3-es-omega-6-zsirsav-egyensuly

Az omega-3 és az omega-6 esszenciális zsírsavak nélkülözhetetlenek a számunkra. Azonban nem mindegy, hogy milyen arányban vannak jelen a szervezetünkben. Az egyensúly felborulása ugyanis komoly betegségek kialakulásának kockázatát rejti magában. Lássuk a részleteket!

Az omega-3 zsírsavak titka

Az omega-3, azaz a hosszú szénláncú, többszörösen telítetlen zsírsavak kiemelt szerepet játszanak az egészségünk megőrzésében és a betegségek elleni küzdelemben. 

Az egészségre gyakorolt pozitív hatásukat már az 1930-as évek óta ismerjük, mégis csak az utóbbi néhány évtizedben kerültek igazán előtérbe és jelentek meg az étrend-kiegészítők piacán. De miben is rejlik valójában az erejük, és hogyan viheted be ezeket az esszenciális zsírsavakat a leghatékonyabban a szervezetedbe? Azonnal eláruljuk, olvass tovább!

A fent említett egészségvédő hatásáért a hosszú szénláncú EPA (eikozapentaénsav) és DHA (dokozahexaénsav) savak felelnek. Létezik továbbá a rövid szénláncú változat is, az ALA (alfa-linolénsav), ami elsősorban növényekben (pl. lenben) található, de ennek szerepe nem jelentős.

A tudósok az EPA és az AHA számos pozitív hatását igazolták. Ezek alapján elmondható, hogy tudatos fogyasztásuk szerepet játszhat:

  • a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében
  • az agy egészséges működésének támogatásában
  • az immunrendszer erősítésében
  • daganatos betegségek kialakulásának megelőzésében stb.

Az omega-3 zsírsavak azonban csak akkor tudják kifejteni pozitív hatásaikat, ha megfelelő mennyiségben és az omega-6 zsírsavhoz képest megfelelő arányban vannak jelen a szervezetünkben.

Az omega-6 zsírsav túlsúlyának veszélyei

Az omega-6 zsírsavak csoportjába, a linolénsav mellett, a GLA (gamma-linolénsav) és a DPA (docosapentanoicsav) tartoznak. Ezek a szervezetünk számára pedig épp annyira elengedhetetlenek, mint az omega-3 zsírsavak. Ugyanis az omega-6 zsírsavak felelnek többek között:a bőrünk egészségének megőrzéséért

  • a sejthártya egészséges működéséért
  • a rossz, azaz LDL-koleszterin szint csökkentéséért Ideális esetben az arány 1:3, az omega-6 javára. Ha azonban az omega-6 zsírsavak túlsúlyba kerülnek, az a szervezeten belüli egyensúly állapotának felborulását, és ezáltal az immunrendszer gyengülését és számos betegség kialakulását idézi elő.Napjainkban az emberek legalább 95%-ánál erőteljes az eltolódás az omega-6 zsírsav irányába. Az arány akár 45:1 is lehet, ami tartós fennállás esetén súlyos következményekkel járhat.

A túlzott omega-6 zsírsav bevitel ugyanis:

  • csökkenti a jó koleszterin-, azaz az LDL-szintet
  • nagymértékben fokozza a gyulladásokra való hajlamot
  • és növeli a rákkeltő szabadgyökök károsító hatását

A fentiekből tisztán látszik tehát, hogy az omega-3 és omega-6  egyensúly megteremtése kulcsfontosságú az egészségünk megőrzése szempontjából. 

Mivel a napraforgóolaj és az olajos magvak fogyasztásával viszonylag gyakran és nagy mennyiségben juthatsz omega-6 zsírsavakhoz, az egyensúlyi helyzet helyreállításához növelned kell az omega-3 bevitelt. De hogy pontosan mennyit érdemes naponta szedned, azt hasraütésre nem fogod megtudni. Érdemes elvégeztetni a már hazánkban is elérhető, omega-zsírsavak arányát kimutató tesztet, majd az eredménynek megfelelően beállítani az egészség megőrzésének alapját jelentő egyensúlyi állapotot. 

Tetszett ez a cikk? Érdekelnek az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tippek és lehetőségek? Akkor kövess minket a Facebookon is, ahol a hasznos információk mellett izgalmas kihívásokkal és értékes nyereményekkel is gazdagodhatsz!

 

Feliratkozás

* kötelező

Bármikor leiratkozhatsz a listáról, ha az email alján található linkre kattintasz..

Hasonló bejegyzések

Egy vérteszt, ami megváltoztathatja az életed

Egy vérteszt, ami megváltoztathatja az életed

Ugye te is szeretnéd megőrizni az egészséged? Sokan vannak így ezzel, de valójában csak keveseknek adatik meg. Egy egyedülálló vérteszt segítségével azonban megismerheted a szervezetedben zajló folyamatokat, így akár a betegségek kialakulását is megelőzheted. Kíváncsi...

0 hozzászólás